Нова ера світової астронавтики, або у космос – без росіян! Найактуальніші Наука 

Нова ера світової астронавтики, або у космос – без росіян!

Знову на Місяць та Марс! На мисі Канаверал, який розташований посередині Атлантичного узбережжя штату Флориди (США), вкотре відчувається дух науково-дослідницьких фільмів. Такі приватні авіакосмічні компанії, як SpaceX, хочуть повернути Сполученим Штатам статус нації міжпланетних першопрохідців.

Пальмові коридори ведуть вас довгою вулицею повз магазин «Космічна футболка», ресторан «Шотлан» та кафе «Орбіт» до космічного центру Кеннеді – американських воріт у космос. Найсміливіші архітектори будували його у бежевій гамі, хоча майже всі інші будівлі в околиці є сірими. Саме тут знамениті піонери космосу – Ніл Армстронг, Базз Олдрін і Майкл Коллінз – починали роботу в 1969 році. Всі космічні ракети, які з 80-х років запускали американських астронавтів за небокрай, стартували тут – з космічного вокзалу на півночі мису Канаверал, острів Меррітт.

Космічний центр Кеннеді
Космічний центр Кеннеді. Звідси журналісти бачили кожен пілотований космічний політ після Аполлона 8 у 1968 році. © nasa.gov

Феєричне повернення у космос – цього разу без росіян

З кінця місії «Spaceshuttle» у 2011 році з центру Кеннеді не полетіла жодна американська ракета, проте пілотований космічний маршрут NASA знову чітко встановлено. Тривалий час здавалося, що об’єкт, зведений у 1962 році від імені Джона Ф. Кеннеді, тягнув американську астронавтику донизу. Проте нещодавно його капітально відремонтували та модернізували – там знову кипить робота! Якщо задуми NASA справдяться, наступного року звідси знову стартуватимуть американські розвідувальні експедиції.

Такі приватні космічні та авіакомпанії, як SpaceX, Blue Origin, Virgin Galactic, Orbital АКА і Boeing перетворили польоти у космос на прибуткову сферу. Поки що вони «стріляють» на орбіту супутниковими та вантажними екіпажами для Міжнародної Космічної Станції (МКС). Проте вже на наступний рік заплановано набагато більше: космічна компанія SpaceX та магнат літакобудування «Boeing», засновані Елоном Маском, отримали завдання від НАСА повернути Сполученим Штатам статус лідера пілотованих космічних подорожей. Спочатку на Місяць, потім – на Марс! До того ж так дешево, безпечно і часто, як ніколи раніше. І найголовніше – без допомоги росіян.

Не бачити, зате відчувати!

4, 3, 2, 1… – легендарно звучав відлік з динаміків, коли ракета з капсулою Dragon (американський космічний транспортер матеріалів для МКС) у понеділок, 21 серпня 2017-го, з вогнем і парою злетіла з космодрому у Флориді. Через декілька секунд після запалення вона вистрілила в небо, наче сяюча куля, а через дві хвилини вже неможливо було побачити її неозброєним оком. Сполохане ракетою, повітря все ще вібрувало.

Перший етап запуску ракети Falcon 9 з космодрому на мисі Канаверал
Перший етап запуску ракети Falcon 9 з космодрому на мисі Канаверал

Протягом декількох хвилин було чутно лиш далекі крики чайок, як раптом небо знову застогнало. Раптом – вогненна куля, чия форма швидко окреслилась на горизонті: перший крок до повернення на Землю. До цього SpaceX вже 13 разів успішно проводили схожі маневри: вісім разів на воді, п’ять разів на суші. З кожною посадкою вони писали історію світової космонавтики.

Досі нікому не вдавалося запустити ракету на схожі висоти, після чого відновити її, а надто – повторно використовувати. Протягом декількох секунд Falcon 9 приземлився на мис Канаверал – набагато швидше, ніж здавалася можливою плавна посадка. Хоча двигуни палали, три ноги вистрибнули з корпуса, а нижня частина ракети з пилом і гучним гуркотом приземлилася на Землю.

Кожна місія означає все або нічого

Запуск Falcon 9 на даний час коштує SpaceX 62 мільйони доларів, місія з капсулою Dragon – 133 мільйонів.

Falcon 9 в ангарі
Falcon 9: кожна така «пташка» коштує десятки мільйонів доларів. © spacenews.com

Те, що схоже на чистий бізнес, є насправді набагато серйознішим: кожна місія – це експеримент. У лютому запуск ракети через технічні проблеми було скасовано за кілька секунд до запалення двигуна. Ще в вересні минулого року вибухнув Falcon 9, а разом з ним дорогий супутник за 200 мільйонів доларів. Через прагнення компанії бути першими у всьому ризик втрат збільшується. Кожна місія означає все або нічого. З часу програми Spaceshuttle у 2011 році американці змушені замовляти місця на російських космічних машинах «Союз», аби відправити своїх космонавтів у космос. З 2018 року це кардинально зміниться.

В колективі NASA та SpaceX знову відчувається приємна напруга, так званий «запал близького від’їзду» – любителі подорожувати зрозуміють. Зведено нові будівлі – менше сірого, більше скла. Також з’являється щораз більше нових робочих місць. «Сам по собі розвиток не є новим, – каже Х’ю Харріс, співробітник NASA до 1998 року, який нині працює добровольцем у Космічному Центрі Кеннеді. – Вже у 2015 році NASA мала завдання популяризувати міжпланетну авіацію США. Для цього компанія ділилася власними науковими відкриттями з приватними науковими організаціями та лабораторіями, де їх в подальшому детально досліджували». У своїй кар’єрі Харріс пережив Меркурій, Аполлон та інші «човникові» або пілотні місії. «Тепер, – каже, – наступила нова ера Всесвіту».

Х’ю Харріс – колишній співробітник NASA
Х’ю Харріс – колишній співробітник NASA

Одкровення ветерана NASA

Як державна організація, NASA вивчає те, що не під силу або не дуже цікаво для приватних компаній. У той же час вона сприяє роботі вищезгаданих SpaceX, BluOrigin та інших. «За допомогою обміну знаннями американські космічні агентства не втрачають сили, навпаки – це робить можливим подальший прогрес, – каже Харріс. – Ця філософія вже окупилася в минулому». Через численні правові процеси у межах компанії, розробку планів фінансування, а також повільне прийняття рішень щодо розвитку астронавтики в уряді США, NASA потребує для власних технічних розробок значно більше часу, ніж компанії на відкритому ринку.

Ніщо інше так не просувало комерційну астронавтику вперед, як маленькі багаторазові ракети Falcon 9. «SpaceX заповнює прогалину в аерокосмічній галузі, – каже Харріс. – Оскільки інтерес до транспортування супутників та вантажів у космос не стихає, конкуренти також змушені вкладати кошти в нові технології». «Blue Origin», «Orbital ATK» та «Boeing» також підтримують SpaceX – останні успіхи на космічному поприщі значно підвищили авторитет компанії.

Але як щодо попередніх невдач зі скасуванням операцій та вибуху ракети? «Досі не існувало жодної ракети, безпечнішої за Falcon 9, – каже ветеран NASA. – Тут варто знати капелюха перед SpaceX».

Нову розробку – Falcon Heavy – планують запустити в листопаді

Проте Falcon 9 – це лише перший крок. Нова ракета під назвою «Falcon Heavy» вже у листопаді цього року повинна здійснити свій перший випробувальний політ, а на початку 2018 на орбіту вирушить безпілотна космічна капсула «Dragon 2». «Ці плани є сьогодні на порядку денному, – заявив віце-президент SpaceX Ханс Кенігсманн. – Але такі піонерські польоти в принципі важко планувати. Конкуренція є і тут: Boeing також планує випробувати влітку наступного року свою космічну капсулу CST – 100 Starliner».

spacex-falcon-heavy
Falcon Heavy. © techcrunch.com

Тим часом запущена цього серпня капсула «Dragon» – це вже перший прорив на шляху до лідерства Сполучених Штатів на території Міжнародної Космічної Станції. Капсулу вже перехопили та розвантажили на станції за допомогою робототехнічної руки. На борту є матеріали для більш ніж 250 наукових експериментів на території МКС. Станції дісталися упаковані у капсулі пристрої для вивчення космічних променів, їх складових частин, білки для дослідження паркінсонізму стовбурових клітин для штучних органів, мікросупутники і двадцять мишей, за допомогою яких дослідники спостерігають наслідки тривалих подорожей у космос для м’язів і нервової системи організму. І морозиво для астронавтів. Останнього не планували, але в капсулі ще залишалося вільне місце 🙂

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 голос)

Також буде цікаво: