Концерт для двох клоунів Культура Найактуальніше 

Концерт для двох клоунів

У Львові триває Французька весна. Минулої середи у театрі ім. Марії Заньковецької відгримів «Концерт для двох клоунів». Спектакль французького театрального колективу «Les Rois Vagabonds», тобто бродячих королів, не обмежується мистецтвом клоунади, а є вишуканою комбінацією пантоміми, акробатики, музики і танцю. «Два клоуни» – а це Жулія Моа Капрез зі скрипкою та Іґόр Селлем із тубою та малою трубою, – навіть не здогадуються, наскільки вчасно вони в Україні.

Сцени з вистави
Сцени з вистави. Фото Олени Кавкун

Вже перша сцена чітко позиціонує обох клоунів як коміка і трагіка. Обоє вони з’являються з двома скринями, із яких потім видобувають свої музичні інструменти. Іґόр намагається наслідувати Жулію: літати мов птаха, – але у неї це виходить граційно, а в нього – як у страуса; грати на своїй тубі той же мотив, що й вона на скрипці, – але відповіддю на щебетання смичка стає понурий ведмежий рев; ставити скриню вертикально та забиратися нагору, – але у неї коробка легша і менша, їй все вдається, а він – опецькуватий, дещо незграбний, постійно спотикається і зазнає невдач, а коли врешті вибирається на обидві вертикально поставлені одну на одну коробки, то трем у його колінах змушує львівську публіку завмерти у передчутті неминучого, як здавалося, падіння із двометрової висоти. Перше враження, мовляв, публіка має справу із віртуозною клоунесою та недолугим аматором, не відпускає, аж поки не усвідомлюєш, що у тому, щоб бути смішним та недолугим, і полягає майстерність клоуна. То хто більше заслуговує місця на сцені: той, хто майстерно грає свою роль, чи той, хто майстерно вдає, буцім ніякий він не актор???

Фото Олени Кавкун

Клоуни не розмовляють. Або майже: за весь концерт з їхніх уст вийшло за ледве кілька слів, і ті мені, можливо, почулися (як при бажанні можна дочути людські слова у м’явканні котів, гавканні собак чи свисті дельфінів). Натомість клоуни спілкуються безмежно багатою мовою тіла, здатною передати найтонші вібрації людської душі. А ще вони спілкуються музикою Вівальді, Штрауса і Баха, – Жулія грає на скрипці в положенні головою донизу, поки Іґόр, закинувши її на плече, крутить по сцені, мов навіжений. Жулія сама готова носити Іґόра на спині і навіть дозволити йому виструнчитися на своїх тендітних плечах. На такій висоті Іґόр почувається цілком комфортно, звідти він від нічого робити жестами-кривляннями спілкується із запрошеним на сцену глядачем. Так, клоуни активно контактують із публікою, нещадно руйнуючи «четверту стіну»: за час концерту не один представник львівської публіки встиг «поплавати», потанцювати, пообійматися й поцілуватися з кимось із обох клоунів.

Сцена з вистави
Фото Олени Кавкун

Одна з кульмінаційних сцен концерту – момент, коли Іґόр замкнув Жулію у своїй скрині (у ту, що від туби, у меншу вона б не вмістилася), ніжно заколихав, мов дитину, бо та випискувала зсередини, а тоді, зверху на скриню, мов на могилу, поклав їй прощальний букет квітів. Він думав, що поховав її навіки, свою уособлену поразку, свою ганьбу, свою слабкість і безпорадність, – усе те, за що герой Іґόра ненавидів (і любив) героїню Жулії… Він і не здогадувався, що спорудив домовину для себе. Це така життєва закономірність, про яку і казати зайве.

Фото Олени Кавкун

По ходу роботи з публікою феєричне плетиво спектаклю закручується настільки, що трагік і комік обмінюються ролями, вливаються одне в одного, заходяться у небезпечних акробатичних танках (Іґόр повисає на абажурі догори дриґом, руками підтримуючи Жуліу), вгощають глядачів неповторним коктейлем емоцій: від «смішно» до «зворушливо» через «дурнувато». Наприкінці на сцені з’являється третій персонаж, янголя з крильцями, треба розуміти, – плід їхньої конкуренції, тобто ненависті, тобто любові. Цьому янголятку вони дозволили піднятися на сцену і увінчати свій антагоністичний нурт злагодою і гармонією. Такою була їхня віддяка світові за радість буття, такою була їхня жертва у храмі обох божеств, Діоніса та Аполлона.

Фото Олени Кавкун

30 квітня «Французький альянс» міста Львова запрошує усіх на вечірку (!FESTrepublic, вул. Старознесенська, 24-26) з нагоди закриття Французької весни, яка стане винятковим досвідом завдяки DJ NELSON (чемпіон світу DMC) та Marko93, який виступить із світлографічним перформансом. Початок о 20:30.

Усіх із Великодніми святами!

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(8 голосів)

Також буде цікаво: