«It was always me vs the World Until i Found it’s me vs me». Реперу Кендріку Ламару дали Пулітцерівську премію Культура Найактуальніше 

«It was always me vs the World Until i Found it’s me vs me». Реперу Кендріку Ламару дали Пулітцерівську премію

У квітні цього року світ хіп-хопу тріумфував. Уперше в історії Пулітцерівської премії нагороду отримав репер Кендрік Ламар. Виконавець удостоївся премії за видатний музичний твір – альбом «DAMN» («Чорт»). Кендрік Ламар став першим не джазовим та некласичним виконавцем, хто отримав цю нагороду. Ця подія стала великим досягненням для культури хіп-хопу.

За словами Пулітцерівського комітету, «альбом «DAMN» – віртуозний збірник пісень, об’єднаний своєрідною місцевою автентичністю та ритмічним динамізмом, що впливає на віньєтки, охоплюючи труднощі життя сучасного афроамериканця». Дана Кенеді, адміністраторка премії, наголосила: «Це був вдалий час. Ми дуже пишаємося цим вибором. Це означає, що журі та суддівська система працювали так, як це й мало бути – найкраща робота була нагороджена Пулітцерівською премією. Великий момент для хіп-хопу і для Пулітцера».

Кендрік Ламар на врученні Пулітцерівської премії
Кендрік Ламар на врученні Пулітцерівської премії. © Pulitzer.org

Хто ж він – Кендрік Ламар і чому саме він отримав Пулітцерівську премію?

Сьогодні його можна впізнати по саундтреках до марвелівського фільму «Чорна пантера» «All the stars» (feat. SZA) та «Pray for me» (feat. The Weeknd).

Офіційний сайт Кендріка Ламара
Офіційний сайт Кендріка Ламара

А народився майбутній хіп-хоп виконавець у Каліфорнії. Був слухняний, відвідував вищу школу Сентеніал, яку закінчив на відмінно. Все змінилось після того, як одного дня він став свідком зйомок кліпу 2Pac та Dr. Dre на пісню «California Love». Саме цей випадок назавжди змінив уявлення про його майбутнє. Тоді ж нікому невідомий хлопчина Кендрік Ламар вирішує стати хіп-хоп виконавцем.

І розпочинає він свою музичну кар’єру, вигадуючи собі псевдонім – K-Dot. У 16 років Кендрік випускає свій перший мікстейп – H.N.I.C. (Hub City Threat: Minor of the Year). Тоді хлопець отримав неабияку популярність «на районах».

Невдовзі його помічає лейбл «Top Dawg Entertainment», роботу з яким він продовжує й сьогодні. Так і розпочалося успішне музичне зростання Кендріка Ламара з Каліфорнії.

Спочатку гастрольні тури з Drake, Kanye West та іншим реперами. А потім серйозні записи альбомів «Section. 80», «good kid, m.A.A.d city», «To Pimp a Butterfly» і, нарешті, останній і найбільш значимий «DAMN».

Після того, як Кендрік Ламар отримав Пулітцерівську премію, світ розділився на два табори – ті, хто поділяє його перемогу, та ті, хто вважають рішення несправедливим.

У соцмережах люди висловлювали своє невдоволення перемогою Кендріка Ламара. Адже, на їхню думку, є реп-виконавці та альбоми з глибшими думками.

Та відомі світові видання вітали Кендріка з цією перемогою, бо вважають його гідним цієї честі.

«The New York Times» назвав музичний стиль Ламара антипульсивним, інтер’єрним і складним, і визнав його технічним репером, а альбом «DAMN» називає популярним тому, що у ньому розкриваються не лише особисті, а й політичні теми – питання раси, віри, комерційного успіху.

Поважні західні видання позитивно оцінюють нагороду Ламара та його альбом «DAMN» у тому числі. І з цим важко не погодитись. Адже альбом поєднав різні стилі – від хіп-хопу і до джазу. Саме така співзвучність жанрів зробила альбом «DAMN» таким, яким він є зараз, і яким ми можемо насолоджуватись.

Та Кендрік Ламар не отримав би цієї премії, якби не складне життя і люди, які вплинули на створення цього альбому. Співак неодноразово згадував, що на його творчість вплинули чимало реп-виконавців, серед яких Тупак Шакур та Емінем.

Kendrick Lamar, Eminem, Dr. Dre.
Kendrick Lamar, Eminem, Dr. Dre. © vibe.com

Перший вплинув на Кендріка не тільки у плані музики, а й у життєвих принципах. Репери чудово розуміли один одного (прим. ред.: Тупак Шакур та Кендрік Ламар – афроамериканці). У попередньому альбомі Кендріка «To Pimp a Butterfly» музикант так само порушує питання соціальної несправедливості – як сучасна музична індустрія використовує талант артистів, описуючи це все через призму «гусениці метелика». Кендрік заявляє, що Тупак продовжує жити через його музику (прим. ред.: Тупак Шакур загинув від кульових поранень у 1996 році).

А от король хіп-хопу Емінем вплинув на стиль Кендріка саме у плані агресії. Так само й не обійшлось без впливу Dr. Dre.

У своєму інтерв’ю журналу «Complex» Кендрік Ламар заявив, що його музична кар’єра є божественним натхненням, яке має на меті служити людству: «У мене є велика мета. Бог щось вклав у моє серце, щоб я використовував свій голос як інструмент для того, щоб зробити те, що повинно бути зроблено».

Що стосується його жанру музики, Ламар вважає свою музику людською. А ми зараз перевіримо наскільки влучними є його слова. Свій альбом «DAMN» виконавець структурував за особливим порядком. Кожна пісня в альбомі має своє місце та значення.

Обкладинка альбому «DAMN»
Обкладинка альбому «DAMN»

Розпочинається альбом композицією «DNA» («ДНК»). Тут репер повертається до джерела своєї культури – афроамериканської, культури темношкірих. І вже з перших слів Кендрік ставить себе на високе місце:

«I got, I got, I got, I got
Loyalty, got royalty inside my DNA,
Cocaine quarter piece, got war and peace inside my DNA,
I got power, poison, pain and joy inside my DNA,
I got hustle though, ambition, flow, inside my DNA
».

(У мене, у мене, у мене, у мене
Вірність, у мене королівська гідність всередині моєї ДНК
Чверть кокаїну, у мене війна і мир у ДНК
У мене сила, отрута, біль і радість у ДНК
У мене мутки, амбіції в ДНК)

У кліпі на пісню «DNA» музикант розповідає про власну ДНК, оточений своїми друзями, бандою, котрі дотримуються тих самих поглядів і які завжди з ним у його кліпах. Він не підносить афроамериканську ДНК понад іншими. Навпаки, Ламар заявляє – «This is why I say that hip hop has done more damage to young African Americans than racism in recent years» (Ось чому я кажу, що хіп-хоп нашкодив більше молодим афроамериканцям, ніж расизм за останні роки). Останні слова пісні є досить промовисті – «Sex, money, murderour DNA» (Секс, гроші, наркотики – наша ДНК).

Кадр із кліпу «DNA»
Кадр із кліпу «DNA»

Наступною композицією є «BLOOD» («Кров»), у цій пісні розповідається історія, як Кендрік був застрелений сліпою жінкою, якій він намагався допомогти. Мотто цього треку– здійснити поганий вчинок чи зізнатись у своїй слабкості? – «Is it wickedness? Is it weakness? You decide. Are we gonna live or die (Це злість? Це слабкість? Тобі вирішувати. Ми будемо жити чи помремо?) Саме у цих словах ховається підтекст цілого альбому Кендріка Ламара «DAMN».

«YAH» – назва ще одного треку, який походить від слова «Ягве» (Бог в іудаїзмі). Пісня містить відсилки до релігії. «Im diagnosed with real nigga conditions, Today is the day I follow my intuition (Мені поставили діагноз – стан справжнього нігера, Сьогодні той день, коли я довірюсь своїй інтуїції)». За релігійним переконанням Кендрік – християнин. Саме віра, на думку артиста, допомагає йому йти до мети.

У наступних рядках пісні Ламар називаває себе ізраїльтянином, а не чорним: «I’m not a politician, I’m not ‘bout a religion, I’m a Israelite, don’t call me Black no mo’, That word is only a color, it ain’t facts no mo’. (Я не політик, мова не про релігію, я ізраїльтянин, більше не називай мене чорним, Це слово означає тільки колір і більше нічого)».

«ELEMENT» («Елемент») – це гімн Кендріка Ламара, у якому він проголошує себе найвпливовішим хіп-хоп виконавцем. Тут співак досліджує свій шлях самопожертви, труднощів, які випали на його життя. І те, як це вплинуло на те, ким він є зараз: «Most of yall just envy, but jealousy get you killed, Most of yall throw rocks and try to hide your hand, Last LP I tried to lift the black artists, But its a difference between black artists and wack artists (Більшість із вас заздрять, але це вас вб’є, Більшість із вас кидають камені в мене і намагаються сховати свої руки, Останнім альбомом я намагався надихнути чорних артистів, Але це і є різниця між чорними артистоми і чмошними артистами)».

«FEEL» («Почуття») – пісня про почуття. Про негативні почуття, які виникли після приходу слави. Навіть перші рядки пісні говорять про його тягар на душі: «Ain’t nobody prayin’ for me (Ніхто не помолиться за мене)». Йому важко боротись із самим собою. Його переповнюють емоції. Він хвалиться своїм статусом у реп-індустрії, хоча вважає, що вона повна злостивості.

«I feel like a chip on my shoulders,
I feel like I’m losin’ my focus,
I feel like I’m losin’ my patience
I feel like debated on who the greatest can stop it,
I feel like all it take is a second to feel like
I feel like it’s just me,
Look, I feel like I can’t breathe,
Look, I feel like I can’t sleep,
Look, I feel heartless often off this,
The feeling is toxic, I feel like I’m boxin’ demons»

(Я відчуваю уламки на своїх плечах
Я відчуваю, як розгублююсь
Я відчуваю, як втрачаю терпіння
Я відчуваю, що дебати щодо того, хто найвеличніший, можуть зупинитись
Таке враження, що потрібна лише секунда, щоб відчути себе
Я відчуваю, що це лише я
Глянь, таке враження, що я не можу дихати
Глянь, таке враження, що я не можу спати
Глянь, таке враження, що через це я відчуваю себе безсердечним
Почуття отруйні, таке враження, що я боксую з демонами)

Та те, що він виговорився у пісні, не означає, що йому стало легше – «Who prayinfor me? – Aint nobody prayin(Хто помолиться за мене? – Ніхто не помолиться за мене)», – завершує композицію репер.

«PRIDE» («Гордість») – ну і куди ж без гордості? Ця риса є гріховною, запевняє Ламар, найгіршою серед інших: «Love’s gonna get you killed, but pride’s gonna be the death of you and you and me (Любов тебе вб’є, але гордість стане причиною твоєї смерті і моєї, твоєї і моєї)». Кендрік проникає углиб своєї власної гордості, а те, що його часто називають найкращим рапером, викликає напругу між його ідеалами та його вчинками. Крім того, протягом всієї пісні тембр голосу Ламара змінюється від високого до низького, що знову-таки підкреслює контраст між його ідеалами та його діями.

«See, in a perfect world, I’ll choose faith over riches
‘ll choose work over bitches, I’ll make schools out of prison
‘ll take all the religions and put ‘em all in one service
Just to tell ‘em we ain’t shit, but He’s been perfect, world
»

(Дивись, в ідеальному світі, я надам перевагу вірі над багатством
Я виберу роботу замість шльондр, я виберу школу замість в
язниці
Я зроблю зі всіх релігій одну
Просто, щоб сказати, що ми варті цього, тому що Він ідеальний, світе)

«HUMBLE» («Скромність») – якщо ви його не чули, то точно бачили кліп. І він зовсім не скромний. Вже на перших секундах відеокліпу Кендрік Ламар постає у папській рясі, що вже демонструє його сарказм. Проте співак закликає всіх сприймати його творчість, наполягаючи, що він є номером один (про що йшлось і у пісні «ELEMENT»). Крім того, у кліпі він порівнює Таємну вечерю з вуличним життям. І закликає всіх зібратись біля нього, наче він проповідник, порівнюючи себе з Христом:

«Who dat nigga thinkin’ that he frontin’ on man, man? (man, man)
If I kill a nigga, it won’t be the alcohol, ayy
I’m the realest nigga after all, bitch, be humble»

(Хто той нігер, який думає, що може гнати мене?
Якщо я вб
ю нігера, то це не буде в стані алкогольного спяніння
Я справжній нігер врешті-решт, сука, будь скромним)

Кадр з кліпу «HUMBLE»
Кадр з кліпу «HUMBLE»

«XXX» (FEAT U2) – і знову тут Кендрік порушує релігійні і політичні теми. Він хвалиться своїми вуличним досягненнями. Трек виконаний разом з ірландським гуртом U2.

«FEAR» («Страх») – почуття, яке переслідує кожну людину. І саме про страх, як про найстрашнішу річ, пише Кендрік Ламар. Він вивчає три типи страху, який переживає чорношкірий хлопець у різні періоди свого життя: у сім, сімнадцять та двадцять сім.

Він переживає депресію, будучи підлітком, аж до 27, коли він не може впоратись із тим, що занадто мало часу присвятив роботі.

У 7 він боїться, що його поб’ють, якщо він огризнеться, якщо голосно ввімкне телевізор, якщо не зробить домашнє завдання. Він переживає й страх перед мамою, яка лякає його:

«I beat yo ass if you jump on my couch. That homework better be finished, I beat yo ass. I beat yo ass, you better not run to your father

(Я випорю тебе, якщо ти стрибатимеш на дивані. Я випорю тебе, якщо не зробиш домашку. Я випорю тебе, якщо ти підеш жалітись татові)

Seven years old, think you run this house by yourself?»

(Тобі лише сім, а ти думаєш, що можеш заправляти будинком?)

У 17 він переживає, як його сприймуть однолітки, якщо перейде кордони іншого району, якщо втрапить у сутички. І взагалі, роздумує, як чорному вижити в Америці.

«Ill prolly die walkinback home from the candy house. I’ll prolly die because these colors are standin’ out».

(Я, напевно, помру, йдучи додому з кондитерської. Я, напевно, помру, тому що кольори виділяються)

I’ll prolly die ‘cause that’s what you do when you’re 17»

(Я, напевно, помру, через те, чим займаюсь у 17)

У 27 йому важливо, як його сприймуть всі навколо. Чи буде успішною його кар’єра, чи втратить він свою творчість, чи його підставлять.

«At 27, my biggest fear was losin’ it all,
At 27 years old, my biggest fear was bein’ judged
How they look at me, reflect on myself, my family, my city.
What they say ‘bout me reveal
If my reputation would miss me
».

(У 27, моїм найбільшим страхом було все втратити
У 27 моїм найбільшим страхом було бути засудженим
Як вони дивляться на мене, сумніваються в мені, моїй сім
ї, моєму місті
Що вони кажуть про мене, показує
Чи моя репутація мені пробачить)

Найкраще в цій композиції те, що це саме справжній, а не вигаданий страх Кендріка Ламара.

«GOD» («БОГ») – передостання пісня Кендріка Ламара, де він описує, яких вершин досягнув, які почуття його охоплюють і як тяжко він працює. Окрім того, він знову ж не боїться порівнювати себе з Богом і заявляти, що інші реп-виконавці не можуть собі такого дозволити, а лише імітують свою схожість із Богом:

«Fuck is you talkin’ to?
Aye, do you know who you talkin’ to?
Everything in life is a gamble,
Nothing in life I can’t handle
Everything I touch is a damn gold mine
Everything I say is from an angel»

(До кого це, ти, бляха, говориш?
Ей, ти взагалі знаєш, до кого говориш?
Все в житті тільки гра
Нема нічого в житті, з чим би я не міг впоратись
Все, до чого я торкаюсь, блін, стає золотим
Все, що я кажу – слова ангела)

«DARKWORTH» – останній завершальний трек у платівці «DAMN». Назва цієї композиції є прізвищем родини Кендріка Ламара (прим. ред. справжнє імя Кендріка Ламара – Kendrick Lamar Duckworth). Це історія про те, як батько Кендріка Дакі та бос його лейбла Ентоні були близькі до того, щоб зробити найбільшу помилку в своєму житті. Це історія про двох різних людей, які тісно пов’язані з Кендріком. Якби все вийшло так, як мало бути, Кендрік ріс би без батька і ніколи б не став тим, ким він є зараз.

Початок композиції:

«It was always me vs the world
Until I found it’s me vs me
Why, why, why, why?
Why, why, why, why?
Just remember, what happens on Earth stays on Earth!
We gon’ put it in reverse»

(Завжди було так: я проти світу
Поки я не зрозумів, що я проти самого себе
Чому, чому, чому, чому?
Чому, чому, чому, чому?
Просто пам
ятай – що було на Землі, залишається на Землі
Ми пустимо все в інший бік)

Кінець:

«Whoever thought the greatest rapper would be from coincidence?
Because if Anthony killed Ducky, Top Dawg could be servin’ life
While I grew up without a father and die in a gunfight»

(Хто б міг подумати, що величний репер не був би таким, якби не випадок?
Тому що, якби Ентоні вбив Дака, Топ Дог сидів би до кінця життя
А я ріс би без батька і загинув би в перестрілці)

Та не обійшовся альбом і без лінії кохання, яка описується в хітах – «Loyalty» («Вірність»), яку співак виконує разом з Ріанною, «Love» («Кохання») та «Lust» («Хтивість»).

Кадр з кліпу «Loyalty»
Кадр з кліпу «Loyalty»

Своїм альбомом «DAMN» Кендрік Ламар показав, що не потрібно боятись бути афроамериканцем у сучасному світі. Я впевнена, що кожен, хто послухав ці композиції, знайшов себе там. Кендрік не боїться гострих висловлювань, порівнюючи себе з Богом, вказуючи на свою королівську ДНК чи просто демонструючи свою вразливість. Адже кожного з нас переповнюють почуття, які важко описати або ж якими важко поділитись. А музика зробить це якнайкраще.

17 червня Кендріку Ламару виповнилось 31 рік. За цей час він встиг досягнути тих висот, яких декому не вдалось досягти й у 50. На його рахунку кільканадцять музичних нагород, перші місця у музичних чартах, колаборації з Sia, Taylor Swift, The Weeknd, Rihanna та іншими селебріті. Однак на цьому досягнення відомого репера не закінчуються. Він упевнено підкорює нові вершини і не дає про себе забути. А ми тимчасом будемо і надалі спостерігати за його творчістю і чекати на нові досягнення.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(5 голосів)

Також буде цікаво: