Журналістика в іграх: функції ЗМІ у віртуальних світах Медіа Найактуальніше 

Журналістика в іграх: функції ЗМІ у віртуальних світах

Віртуалізація нашого світу та його видозміна набуває все більших обертів, чим активно користується ігрова індустрія. На полицях в магазині можна знайти гру, яка задовольнить будь-яке бажання вибагливого геймера – від фантастичної епопеї про людство майбутнього до середньовічного сетингу. Попри разючі відмінності в ігрових епохах, розробники намагаються привнести у свій віртуальний всесвіт близькі до нас реалії.

За п’ятдесят років розвитку відеоіндустрії змінилося майже все: якість графіки, технології створення продукту, комп’ютери та консолі, аудиторія та підхід. З кожним роком відеоігри розширювалися, набирали ваги, отримували все серйозніші сюжети та цікавіші ігрові механіки. Відеоігри набирають масштабів та намагаються створити свій неповторний світ з усіма знайомими реальному суспільству системами. Герої отримували біографію, професії та зацікавлення, злодії ставали менш однобокими, мали мотивацію та вже не видавалися такими злими, а всесвіт навколо гравця ставав дедалі більш насиченим, продуманим та масштабним. Не дивно, що майже в кожній відеогрі, розрахованій на велику кількість покупців, знайшлося місце для ЗМІ.

Журналістика як засіб розширення бекграунду

Для того, щоб світ відеогри не здавався напівживим, пустим чи банальним, творці застосовують безліч механік, які не впливають на сюжет чи сам процес гри, але розширюють історичне, соціальне чи політичне тло для гравця. ЗМІ – чи не найпоширеніший метод пояснення геймеру, що ж саме відбувається.

Наприклад, в серії ігор Mafiа, а зокрема у Mafia II, гравець може підслухати у звичайних перехожих, що відбувається в місті Емпайр-Бей під кінець Другої Світової війни.

Віто Скалета біля кіоску з газетами
Віто Скалета біля кіоску з газетами

Випуск «Empire Times» від 20 лютого 1945 року:

  • Федерали взялися за рекетирів.
  • Вандали розгромили вокзал в Діптоні.
  • Червона Армія наступає на Берлін.

 

Випуск «Empire Times» від 6 травня 1951 року:

  • Приходить час кольорового телебачення!
  • Начальника міської поліції перевіряє ФБР.
  • Ядерні випробування в Тихому океані.
  • Сенат розслідує зняття Макартура.
  • Тютюнові гіганти заперечують зв’язок куріння з раком! Tobacco спростовує вигадки лікарів.

 

Новини стосуються як реальних історичних подій (як от наступ Червоної Армії на Берлін), так і вигаданих, які стосуються лише міста Емпайр-Бей (новини про перевірки ФБР).

У Mafia II є і радіо, яке, окрім того, що тішить чудово підібраною музикою, демонструє різницю в часі та моді. На початку гри, 1945 року, коли головний герой Віто Скалетта потрапляє до міста з фронту, радіопрогравачі транслюють популярні джазові композиції. Але вже за п’ять років, що Віто провів за ґратами, закінчилася війна, змінилася мода, а місто зустрічає гравця запальними рок-н-рольними композиціями, які разюче різняться від треків, що лунали до цього.

Кадр з ремастер-версії Mafia
Кадр з ремастер-версії Mafia

Також радіопрограми 1945 року розповідають, що відбувається на фронтах Європи і в Тихоокеанському театрі військових дій. Радіо інформує про такі події кінця Другої Світової війни, як Ялтинська конференція, битва за Манілу, звільнення ув’язнених Освенцима. А 1951 року по радіо можна почути про надзвичайні події міста – про вибух в Гербі Емпайр і перестрілку в Червоному Драконові.

А от у серії Fallout радіо є знаковою ланкою для формування атмосфери постапокаліптичного світу, знищеного ядерною війною. Саме цей засіб масової інформації вдалося зберегти та розвинути в умовах технологічного дефіциту. Здебільшого джазові композиції створюють неповторне тло для подорожей ледь заселеними пустками, що зберегли залишки цивілізації 1930-1960-х років. Радіо допомагає додати до всесвіту певної ретрофутуристичності, а також виконує інформаційну функцію.

До прикладу, у «Fallout: New Vegas» однойменна радіостанція за допомогою комп’ютера-діджея Містера Нью-Вегаса транслює інформацію про життя у пустелі Мохаве: від дрібних пліток до новин широкого масштабу.

  • «Табір біженців Біттер-Спрінгс захоплений работоргівцями Легіону. Біженцям рекомендується триматися подалі від табору і уникати контакту з невідомими особами із футбольним спорядженням».
  • «Кілька невпізнаних літальних апаратів були помічені біля комплексу РЕПКОНН місцевим божевільним. Він говорив з плюшевим ведмедиком поблизу одного з наших мікрофонів».
  • «Наші щирі вітання групі молодих бійців, які побили рекорд НКР із боєготовності під час польових навчань в таборі Гольф. Так тримати, хлопці!»
На «Піп-Бої» головного героя можна обрати улюблену радіостанцію
На «Піп-Бої» головного героя можна обрати улюблену радіостанцію

Окрім того, на радіо можна почути новини про діяльність головного героя та її наслідки для території Нью-Вегасу:

  • «Кур’єр, знайдений в Гудспрінгс з вогнепальним пораненням в голову, прийшов до тями і навіть повністю видужав».
  • «Загін работорговців Легіону був знищений під час невдалого рейду на табір біженців Біттер-Спрінгс, причому двоє озброєних цивільних осіб завдали Легіону значних втрат».
  • «Жителі містечка Гудспрінгс відбили напад банди втікачів-каторжників, зібравши різномастне ополчення, повідомляє нам якийсь стариган, обвішаний динамітними шашками».

 

Проте у всесвіті Fallout існує не тільки радіо – у четвертій частині з’являється друковане видання «Громадські події», де друкується союзниця головного героя. Газета отримала своє приміщення, а також купу довоєнних машинок для друку і справний комп’ютер.

Будівля «Громадських подій» у Fallout 4
Будівля «Громадських подій» у Fallout 4

Газетне видання фігурує і в фентезійному всесвіті The Elder Scrolls. У четвертій частині «The Elder Scrolls: Oblivion» гравець може побувати у будівлі популярної газети «Вороний кур’єр». У виданні працюють три брата, що розносять по місту газети. «Вороний кур’єр» навіть має розклад – будівля відкрита з восьмої ранку до восьмої вечора. З брошур можна дізнатися про вбивства та чутки щодо осіб, що фігурують в сюжеті.

Будівля «Вороного Кур’єра»
Будівля «Вороного Кур’єра»

Радіо в іграх серії Grand Theft Auto, як і в Fallout, повідомляє про події, що стаються впродовж сюжету, а також інформує щодо погоди, заторів та новин, що не стосуються безпосередньо гравця. До того ж, GTA може похизуватися найбільшою кількістю радіоканалів в індустрії ігор – серія загалом має понад 80 радіостанцій.

А от у відеогрі The Last of Us ЗМІ майже не фігурують – лиш на початку з’являється один примірник газети, який повідомляє про тривожні події та вводить нового гравця у курс справи.

Газета, яку можна побачити у першій локації The Last of Us
Газета, яку можна побачити у першій локації The Last of Us

А чому ж телебачення не фігурує у списку? Відповідь проста – воно не надто потрібне відеоіграм. Під час гри людина залучає зір та слух, щоб зорієнтуватися, паралельно керуючи персонажем та думаючи, що треба робити далі. Радіо не заважає гравцю, не вибивається із загальної картини, та навіть навпаки – доповнює її, створюючи приємний фон, що налаштовує на зосереджену дію. Газети – спосіб відпочинку від динамічного процесу – здебільшого під час прочитання будь-яких друкованих засобів гра автоматично зупиняється, що допомагає гравцю «видихнути», дізнатися трохи нової інформації про оточення та повернутися до активних дій.

Телебачення, хоч і поєднує візуальну та звукову складові, не є вигідним для розробки – на створення «картинки в картинці» йде надто багато часу та ресурсів, особливо якщо немає гарантії, що гравець цим зацікавиться. До того ж, строкаті екрани скоріше дезорієнтують геймера, аніж зацікавлять. Тому телебачення здебільшого заміняють на записки та звуковий супровід.

ЗМІ як ігрова механіка

Журналістику активно запроваджують у геймплей – так гравець може не тільки послухати чи побачити, що відбувається навколо нього, а безпосередньо вплинути на роботу місцевих ЗМІ.

У серії Far Cry, шутера від першої особи, журналістика виступала сильним пропагандистським засобом. Гравець міг ознайомитися з позицією окремих радіостанцій та допомогти представникам опозиції. Вже з другої частини з’являються квестові завдання, пов’язані з допомогою місцевим журналістам – головний герой стане співрозмовником літописця, що розслідує криваву бійню, в якій гравець брав участь.

У третій частині Far Cry геймерам презентували радіовишки – інтерактивні споруди, які треба активувати для підтримки місцевого спротиву та для послаблення сил ворога. Всього можна активувати 17 радіовишок. За активацію старанний гравець може отримати нову зброю.

Одна з радіовишок у Far Cry 3
Одна з радіовишок у Far Cry 3

З четвертої частини серії ЗМІ розвиваються: окрім вишок з’являються додаткові квести на ліквідацію паперової пропаганди та завдання від диктора підпільної радіостанції «Вільний Кірат», за які можна отримати місцеву валюту – рупії.

Як і в Far Cry, серія ретрофутуристичних ігор під назвою «BioShock» показує ЗМІ як машину пропаганди. У цьому всесвіті існують декілька газет, за допомогою яких можна залучити маси до протистояння. У «BioShock – Infinite» після виконання сюжетних завдань відкриватимуться пропагандистські заклики місцевої газети «Голос», які окрім висвітлення новин, мають на меті підняти до бунту щонайбільше людей.

В культовому горрорі «Silent Hill» де герой потрапляє в мертве місто, що кишить смертоносними почварами, саме радіо допомагало герою зрозуміти, що на підході монстри (при наближенні чудовиськ радіоприймач не міг вловити сигнал). Втрата сигналу допомагала гравцям зорієнтуватися та вчасно втекти з небезпечного місця.

А от у «Batman: Arkham City» радіочастоти можна налаштовувати вручну: для цього Бетмен має спеціальний пристрій. Для фанатів Людини-Кажана розробники сховали так зване «великоднє яйце» («easter egg») – якщо гравець знаходив певні частоти, то він міг натрапити на таємничу радіопрограму, під час якої невідомий чоловік зачитує цифри. Якщо перевести їх у букви за послідовністю в алфавіті, вийде фраза «Я ПОВЕРНУ БЕТМЕНА».

Бетмен шукає радіосигнали за допомогою спеціального пристрою
Бетмен шукає радіосигнали за допомогою спеціального пристрою

В «Red Dead Redemption 2», ковбойській пригодницькій відеогрі, творці вирішили зробити журналістські «пасхалки» не тільки цікавими, але й корисними. У кожному місті, до якого може потрапити герой, є хлопчина, що пропонує придбати газети. Якщо у тексті кожної з газет знайти ключову фразу та ввести її через налаштування, можна отримати легальні внутрішньоігрові чит-коди, які підвищували статистику героя або ж «дарували» ексклюзивну зброю чи елітного коня.

Хлопець, який продає газети в Red Dead Redemption
Хлопець, який продає газети в Red Dead Redemption

А в грі «L.A Noir» гравцю-детективу пропонують розглянути газети як речовий доказ. Окремого функціоналу ці газети не мають, але пройти гру на 100% можна лише за умови того, що головний герой знайде усі тридцять примірників.

Образ журналіста у відеоіграх

Кіноіндустрія вже давно представила людству клішований образ журналіста – безпринципної людини, що завжди гониться за сенсаціями, настирної особи яка готова лізти в особисте життя будь-кого задля матеріалу, або ж набридливого папарацці, що не розлучається з камерою та мріє про золоті гори. Ігрова ж індустрія пропонує кардинально різні образи представників ЗМІ – від клішованих картонок до справжніх особистостей. Про них і піде мова.

Серія зомбі-екшн ігор Dead Rising запропонувала гравцю побути в шкурі воєнного журналіста Френка Веста, репортера, який шукає історію на мільйон. Результатом цих пошуків стає повстання зомбі, приховане під тихим бунтом населення Колорадо. Герой не тільки демонструє свій професіоналізм, але й ставить одвічне для журналіста питання – що важливіше – допомогти людині в біді, чи відзняти про це сенсаційний матеріал?

Френк Вест з Dead Rising
Френк Вест з Dead Rising

Антипрототипом Веста став сумнозвісний репортер Кевін Картер, людина, відома моторошною світлиною «Голод у Судані». Фотографія викликала резонанс у всьому світі, а Картер отримав Пулітцерівську премію, але через три місяці покінчив життя самогубством. Чи усвідомив він, який вибір правильний, ми, на жаль, вже не дізнаємося.

А от серія пригодницьких ігор Uncharted презентувала публіці доволі звичний образ молодої журналістки – Елени Фішер. Дівчина, яка вирізняється своїми журналістськими здібностями та працює на історичній програмі, знімає матеріал для нового випуску про втрачені скарби, але в результаті натрапляє на неприємності разом із головним героєм Нейтаном Дрейком. В надії отримати ексклюзивний сюжет, Елена вирушає за головним героєм та поруч із ним розкриває стародавні таємниці Ельдорадо або втраченого міста Шамбала.

Елена Фішер з серії Uncharted
Елена Фішер з серії Uncharted

Хоч образ молодої журналістки вже достатньо сильно закріпився у свідомості пересічного глядача, Елена сподобалась геймерам та довела, що кліше – це не завжди погано.

Космоопера Mass Effect, що розповідає про масштабну боротьбу капітана Шепарда з древньою расою Жнеців, у кожній частині має особисту журналістку. Кожна з них має певний характер, манеру спілкування та можливості.

Наприклад, Калісса Бінт Сінан аль-Джилані з першої частини гри є прикладом нахабної інтерв’юерки, яка завжди ставить незручні запитання та не турбується про військову таємницю, Емілі Вонг, яка фігурує у перших двох частинах трилогії – представниця розслідувальної журналістики, яку турбує корупція серед вищих гілок влади, а Діана Аллерс – яскрава проекція журналістки-пропагандистки, яка своїми сюжетами та інтерв’ю підіймає бойовий дух в усій Галактиці. З кожною із них головний герой матиме діалог та вибір – дати інтерв’ю, допомогти в скрутній ситуації, чи взагалі дати стусана за некоректні питання.

Жінки-журналістки з серії ігор Mass Effect
Жінки-журналістки з серії ігор Mass Effect

Прикладом відданого своїй праці професіонала є журналіст Рубен Олувагембі, побічний персонаж з Far Cry 2, метою якого було розповісти про торговця зброєю на прізвисько «Шакал», який збуває товар обом сторонам конфлікту між арміями Об’єднаного Фронту Визволителів Праці і Союзу Народного Опору. Про небезпеку задуму красномовно говорить доля менш щасливих колег, які потрапили в полон. Рубен виступив літописцем бійні в Порт Селао, частиною якої став і головний герой.

Рубен Олувагембі з Far Cry 2
Рубен Олувагембі з Far Cry 2

Журналістика відіграє серйозну роль у реальному світі, та потроху перебирається у віртуальний. Світи відеоігор наповнюються інформацією, створюють в собі особистостей, накопичують у собі проєкцію реального суспільства. І проекція ЗМІ та застосування їхніх потужностей в ігровому процесі – доказ розвитку ігрової індустрії та наближення віртуальних розваг до справжнього, живого та багатогранного світу.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(7 голосів)

Також буде цікаво: