Перші жінки за кермом. Частина 1
Жіноча транспортна проблема, ймовірно, почалася в часи Людовіка ХV. Коли екіпажем керувала гарна пані, відразу ж збігалися її прихильники, що часто ставало причиною заторів на вузьких і переповнених паризьких вуличках. Тоді король наказав міністру д’Аргенсону будь-що навести лад на дорогах.
Міністр не хотів псувати стосунки з впливовими при дворі красунями, тож видав хитромудрий наказ «Про заборону на керування засобами перевезення для всіх вельмишановних пань у віці до тридцяти років». Після цього водієм екіпажу могли бути тільки найсміливіші жінки. Бо виявилося, що набагато менше мужності потрібно для того, щоби впоратися з гарячим конем у вузькій вуличці, ніж для того, щоби визнати свій справжній вік.
1888
133 роки тому, в серпні 1888-го, 39-річна Берта Бенц здійснила історичну поїздку на триколісній самохідній колясці Benz Patent Motorwagen № 3, яку незадовго перед тим створив її чоловік.
Фактично, першим автомобілістом у світі була жінка! Так стверджує Mercedes-Benz: «У 1886 Карл Бенц збудував перший у світі автомобіль. Однак не вірив, що він готовий виїхати на дороги. Але одна жінка знала, що світ вже готовий побачити диво. Це була його дружина – Берта Бенц».
У серпні 1888 року вона разом із синами Ойгеном і Ріхардом взяла без дозволу мотоколяску (яка вже встигла отримати приз на виставці у Мюнхені, а до того переміщалася лише по майстерні) і вирушила до мами у Пфорцхайм – за 106 км від дому Бенца в Мангеймі.
Поїздка не була легкою. На одній із ділянок мандрівників чекав підйом, який авто не могло подолати. Берті довелося посадити одного із синів за кермо, а з іншим штовхати транспорт. Далі у двигуні розірвався ланцюг. Жінка знайшла коваля та відремонтувала двигун. Потім щось пробило ізоляцію електричного дроту запалення. Берта відремонтувала це підв’язкою від панчохи, а корок в паливній трубі прочистила шпилькою від капелюха. У коляски стерлись шкіряні гальмівні накладки – і фрау Бенц заїхала до чоботаря.
Незабаром автомобілю знадобилася дозаправка. Оскільки АЗС у той час не існувало, за пальним вона вирушила до аптеки, де придбала 10 літрів лігроїну – цей нафтопродукт використовувався для прання.
Згодом її хлопці та кілька місцевих фермерів знову мусіли штовхати авто під гору, оскільки його двигун потужністю 2,5 кінських сил не міг витягнути. Вже потім фрау Бенц порадила чоловікові зробити в колясці другу передачу.
Маршрут поїздки прокладався так, аби поблизу були водойми – двигуну потрібна була вода для охолодження. Наприкінці подорожі довжиною понад 100 км машина усе ж здалася, й кілька останніх кілометрів її довелося штовхати.
Мандрівка дружини допомогла Бенцу зрозуміти й усунути недоліки автомобіля. А Берта Бенц не лише прорекламувала автівку чоловіка, а й стала першою жінкою за кермом транспортного засобу з двигуном внутрішнього згоряння.
25 лютого 2008 року Меморіальна траса Берти Бенц отримала офіційний статус туристичної.
Берта прожила 95 років.
1890
11 червня на гоночній трасі Лонг-Шемпс у Парижі відбулися перші відомі дамські перегони. Їх анонсували як «Championnat des Chauffeuses» (Чемпіонат серед жінок-водіїв), і проходили вони у рамках перегонів для учасників шоу-бізнесу. Серед учасниць були водевільна актриса Еллен Жуані та художниця-костюмерка Леа Лемуан. Ці перегони згодом отримають назву «Championnat des Artistes» (Чемпіонат митців). У перші дні вони в основному складалися з велосипедних перегонів, в яких також брали участь деякі «шофери». Організовувала захід газета Paris Echo.
Змагалися вісім жінок на мотоциклах De Dion. Формат заходу передбачав три заїзди: по одному колу в кожному, і фінальний – з двох кіл. Результати були такими:
Заїзд 1
- Леа Лемуан (Léa Lemoine)
- Еллен Жуані (Ellen Jouanny)
- Жейн Бойе (Jane Boié)
Заїзд 2
- «Горбань» (Bossu)
- Жермен Доверн (Germaine Doverne)
- Елен Дарбел (Hélène Darbel)
Заїзд 3
- Де Грандвал (De Grandval)
- «Хелле»(Hellé)
Фінал
- Леа Лемуан (Léa Lemoine)
- Де Грандвал (De Grandval)
- «Горбань» (Bossu)
Усі учасниці змагань отримали призи, а переможницю Леа Лемуан нагородили браслетом. «Чемпіонат» проводили щонайменше тричі, між 1897 та 1899 роками. Деякі водії, зокрема Леа Лемуан, брали участь у всіх трьох подіях.
1893
Ми можемо подякувати Маргарет А. Вілкокс за тепло у салоні свого авто, коли їхатимемо взимку при мінусових температурах. Наприкінці 1800-х років Маргарет була однією з небагатьох жінок-механіків. Вона винайшла спосіб направити тепле повітря з двигунів назад у машину, щоб таким чином зігріти пальці ніг пасажирів. Її винахід сприйняли добре, але залишалися проблеми з безпекою: температура підігріву була неконтрольованою. У 1893 році Вілкокс змогла отримати патент на свій опалювальний пристрій, і її розробка є основою сучасних систем опалення в автомобілях.
1897
Баронеса Хелен ван Жульєн (Helen van Zuylen) разом із Каміллою дю Гаст і герцогинею д’Юзес, Анн де Рошуар де Мортемар, утворили групу французьких піонерок авто, які отримали аналог водійських прав.
1898
Баронеса Хелен ван Жульєн (Helen van Zuylen), дружина президента автомобільного клубу Франції, змагалася під іменем «Равлик» у перегонах Париж–Амстердам–Париж. Таким чином вона стала першою жінкою-водієм, що взяла участь у міжнародних перегонах.
На теренах Російської імперії жінка вперше сіла за кермо у 1898 р. Це була пані Коцентська (за іншими даними – Клієнтська), відома на той час велосипедистка. Її ім’я та рід занять історія не зберегла, але вона першою з жінок імперії отримала дозвіл на керування «мотором».
1899
Графиня Ельза д’Албріцці фінішувала дев’ятою на маршруті Падуя–Віченца–Тієне–Бассано–Тревізо–Падуя, керуючи легким автомобілем «Бенц». Це робить її першою жінкою, яка фінішувала в першій десятці авто.
1900
Автомобільна Gymkhana Ranelagh
У липні 1900 року в клубі Ranelagh, що в Лондонському Барнсі, відбулася перші у Великій Британії жіночі перегони як складова автомобільної Gymkhana Ranelagh, що складалася з серії перегонів, челенджів та автоігор. Заїзд відбувався на трасі довжиною трохи менше милі і складався з одного кола. Результати були такими:
- Пані Веблін (Weblyn), Daimler «Parisian», 6 к.с.
- Пані Едвард Кеннард (Edward Kennard), De Dion Voiturette
- Пані М. Ллойд-Прайс (M. Lloyd-Price), Panhard, 4 к.с.
DNF: Міс Віра Батлер (Vera Butler), Panhard, 6 к.с.
Пізніше Віра Батлер також взяла участь у «Старт-Стоп Гандикапі».
«Гімхана» не була одноразовою. У 1904 році організовано дамські перегони, але оскільки на них зареєструвалася лише одна учасниця, місіс Джордж Трупп (George Thrupp), їй було присуджено премію «за прогулянку». Після цього «Гімхана» стала офіційною подією Жіночого автомобільного клубу – першого жіночого автоклубу у Великій Британії.
Луїза Базальгетта – ймовірно, перша британська гонщиця. Вона стартувала на перегонах 1000 миль у 1900 році, керуючи бензиновим авто 3 к.с. Того разу вона не пройшла всієї траси, але нагороджена срібною медаллю за свій старт в одній із класифікацій. Раніше її ім’я часто згадували у британських газетах у зв’язку з її захопленням автомобілями та через автомобільні пригоди. Після 1900 року вона регулярно стартувала у випробуваннях на швидкість, включаючи випробування Бексхіл-он-Сі в 1903 році.
Перші жіночі перегони в США відбулися у Вашингтон-Парку Чикаго у вересні 1900 року. Траса завдовжки одну милю мала форму неправильного овалу. Дві жінки взяли участь, але марки та моделі їхніх автомобілів не зафіксовані. Можливо, це були електромобілі, які на той час вважалися найпридатнішими для жінок-водіїв. Принаймні гонщиця під іменем Джанетта Ліндстром (Jeanette Lindstrom) реєструється на перегони саме на електромобілі. Заїзд проходив у два кола. Результати: 1. Пані Джанетта Ліндстром, 2. Пані M.E. Райан (M.E. Ryan).
Мерседес
Не можна оминути увагою історії легендарної марки Mercedes, що розпочалася у 1900 році. Тоді австрійський підприємець Еміль Єллінек наполіг, аби новий автомобіль компанії назвали на честь його третьої доньки – Мерседес.
Дівчинка мала інше офіційне ім’я, яке отримала при народженні, – Адріанна Маррієта Рамона, але вдома всі називали її Мерседес (з іспанської перекладається як «милосердна»).
У 1902 році назва Mercedes стала офіційною торговою маркою компанії. Сама дівчина не особливо цікавилася автомобілями і, на жаль, рано померла від туберкульозу. Але її ім’я принесло компанії успіх та славу, а сам автомобіль до цього часу вважається одним із найнадійніших та найпрестижніших у світі.
«Мабуть, я єдиний батько, якого будуть пам’ятати за іменем доньки!» – так Еміль Єллінек прокоментував зміну власного прізвища Єллінек на Мерседес. І не помилився.
Продовження буде…