Чого хоче український глядач? Культура 

Чого хоче український глядач?

«В Україні нема вартісного кіно. Самі лише «Скажені весілля» й прохідні серіали», – може сказати той, хто ніколи не шукав приклади якісного українського кінематографу. Те, що глядач хоче дивитися хороший продукт – цілком природно. Якщо судити за коментарями під тематичними дописами в соцмережах, свідомі українці готові платити за бажаний контент – лише б він був. Проте поза такою інформаційною бульбашкою складається повністю протилежна ситуація.

За два тижні одночасного прокату фільмів «Любов і блогери» й «Стоп-Земля» перший зібрав майже 16 мільйонів гривень, поступившись лише стрічці «Кінгс Мен», а другий – 2,7 мільйони. Перший – цілком типовий приклад української комедії, другий – картина із соціальним контекстом, про справжню молодь і труднощі дорослішання.

Кадр із фільму “Стоп-Земля”

Невже легка комедія краща за серйозний фільм?

Вирішувати, що краще – соціальна драма чи комедія, не зовсім коректно, адже мова йде про зовсім різні жанри. Так, у «Любові й блогерах» немає якогось глибинного підтексту. Та чи необхідний він у фільмі, який дивляться, щоби розвантажити мозок? Найімовірніше ні.

Можна порівняти два конкретні фільми, які вийшли в кіно одночасно й зібрали кардинально різні суми. Проте тут варто дивитися не лише на власне якість стрічки, її мистецьку цінність, гру акторів і загальну цілісність кадру.

Що перш за все враховується, коли стрічку розміщують на тій чи іншій позиції в афіші кінотеатру? Попит аудиторії. На прикладі вже згаданих фільмів: за два тижні після прем’єри в кінотеатрі «Планета Кіно» торгового центру King Cross в афіші є чотири сеанси «Любові й блогерів» і два – «Стоп-Земля».

Скріншот із сайту кінотеатру “Планета Кіно” в ТЦ King Cross Leopolis
Скріншот із сайту кінотеатру “Планета Кіно” в ТЦ King Cross Leopolis

Рецепт касової української комедії

Здавалося би, якщо глядач так активно підтримує гривнею комедію, вона мала би бути справді якісною. Із приємним візуалом, талановитими акторами й хорошим гумором. Також у комедії мусить бути сюжет, якщо це, звісно, не ситком. Не обов’язково складна фабула з чотирма гілками – для виключно розважального жанру достатньо базової схеми «зав’язка – розвиток подій – кульмінація – розв’язка».

Базовий сюжет зазвичай є – нехай і тривіальний чи повторений кілька разів протягом серії фільмів. Якісне зображення теж – комедії в Україні окуповуються найкраще, отже, із бюджетами зйомок все в порядку. Головні ролі зазвичай дістаються відомим медійним персонам. Це додатково стимулює глядача купити квиток саме на цей фільм – люди схильні вибирати щось, що їм вже знайоме, особливо тоді, коли шукають кіно для пасивного відпочинку.

Якість гумору – питання смаку, проте в типі комедії, який тут описано, жарти звично орієнтовані на найширшу аудиторію й пишуться так, щоб бути зрозумілими кожному. Звідси й велика кількість візуально-вербальних ґеґів і загравання зі стереотипами, за які фільм би неодноразово скасували в американському сегменті Твіттеру.

Кадр із фільму “Любов і блогери”

У чому ж секрет успіху?

Комедія буває вульгарною чи інтелектуальною, та її первинна мета як жанру – розсмішити глядача. Не залишити з десятком екзистенційних питань, не вразити глибиною розкриття персонажів, не змусити замислитися. Так, всі перелічені «не» цілком можуть існувати в межах комедії, бо «чисті» жанри трапляються дуже й дуже рідко.

Тим не менш, завдання комедії – розвага. Значно легше розслабитися, спостерігаючи за тим, як герой смішно послизнувся на банановій шкірці й впав у калюжу, ніж за тим, як на екрані розгортається драма з питаннями, що тривожать глядача. Це жанр, перегляд якого не потребує знань того чи іншого контексту. З ним деякі жарти чи умовності сюжету можуть стати зрозумілішими, та без нього стрічка все ще працює так, як і має. Про фестивальне кіно такого не скажеш – нерідко для того, щоби взагалі зрозуміти, про що фільм, треба ознайомитися із додатковою інформацією і стилем конкретного режисера.

Обидва варіанти нормальні, адже мова йде про різні жанри з різною ціллю. Тож якщо ціль – відпочинок, значна частина людей обирає піти саме на комедію, навіть якщо це не найкращий зразок режисерсько-сценарної майстерності.

Зрештою, глядач, який дивиться фестивальне кіно, й глядач, який іде на чергове «Скажене весілля» – зазвичай дві різні цільові аудиторії. Й друга, судячи із того, що саме «Скажене весілля-3» стало найкасовішим українським фільмом 2021 року, наразі значно переважає.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(4 голоси)

Також буде цікаво: